LA MISTERIOSA I GENIAL ELENA FERRANTE
-
Avui us recomanem a l'escriptora Elena Ferrante, una nova veu que està revolucionant la narrativa dels últims anys.
Ferrante és autora d'obres com 'Crónicas del desamor' (Lumen) o de la saga 'Dos amigas', composta per 4 volums ja publicats en castellà per Lumen, i el primer dels quals acaba de publicar la Campana en català.
Elena Ferrante és l’escriptora sense cara; la seva figura està envoltada del secret més absolut. L’únic que se’n sap és que va néixer a Nàpols, però hi ha qui fins i tot afirma que qui s’amaga sota aquest pseudònim és un home.
El que sí que se sap del cert és que la seva obra està destinada a ser un clàssic de la literatura europea del segle XXI. I és que l'èxit de la crítica i del públic es reflexa en articles publicats per diaris i revistes tan notables com The New York Times o París Review.
TETRALOGIA 'DUES AMIGUES'
Cada un dels llibres de la tetralogia desplega un entramat doble: de llocs (Florència, Nàpols, Milà, Montpeller, Bordeus); i de sentiments (marits, amants, exmarits, fills, avis, sogres), els quals explora fins al fons i n’extreu tot el dramatisme.
Les protagonistes són dues amigues, la Lila i la Lenú, que neixen el mateix dia del mateix mes del mateix any en un barri humil de Nàpols. Però que són com la nit i el dia: la primera és bruna, inquieta, perversa i inconstant; la segona, rossa, tranquil·la, senzilla i empàtica.
La història ens la narra la Lenú, i arranca en l’època actual, quan aquesta és una escriptora famosa i rep la notícia de la desaparició de la seva amiga d’infància.
Inicia llavors un camí de regressió, un exercici de memòria. Al llarg de la seva vida les dues han compartit experiències comunes, des de la maternitat a les nits de festa com aquella fatídica en la què la Lila es va embolicar amb en Lino i la Lenú amb el pare de la Lila. Passant per un fet essencial, punt d'inflexió de tota la narració: comparteixen un mateix home, en Nino.
Podeu llegir el primer capítol de 'L'amiga genial' aquí.
Font: La Campana, Megustaleer, La Vanguardia